خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آنچه افراد مسن قبل از انجام عمل جراحی بزرگ باید بدانند

آنچه افراد مسن قبل از انجام عمل جراحی بزرگ باید بدانند

در بسیاری از موارد، جراحی می تواند نجات دهنده یا بهبود کیفیت زندگی سالمندان باشد. اما سن بالا افراد را در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای ناخواسته قرار می دهد.

آنچه افراد مسن قبل از انجام عمل جراحی بزرگ باید بدانند

لری مک ماهون در حال بررسی است که آیا باید تحت یک عمل جراحی بزرگ قرار گیرد یا خیر. در طول پنج سال گذشته، کمردرد او تشدید شده است. فیزیوتراپی، شل‌کننده‌های عضلانی، و تزریق‌ها تسکین دهنده نیستند.

او گفت: "این دردی است که باعث می شود به سختی بتوانم کاری انجام دهم."

آیا مک ماهون، یک سرباز بازنشسته 80 ساله ایالت ویرجینیا که اکنون در ساوتپورت، کارولینای شمالی زندگی می کند، باید جراحی فیوژن ستون فقرات را امتحان کند، روشی که می تواند تا 6 ساعت طول بکشد؟ (هشت سال پیش، او لامینکتومی کمری انجام داد، یک عمل جراحی سخت دیگر کمر.)


مک ماهون در یک مکالمه تلفنی برخی از نگرانی های خود را اینچنین به من مطرح کرد:

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

"آیا در شش ماه - یا چند سال دیگر بهبود خواهم یافت؟ آیا برای یک مرد همسن و سال من با مشکلات سلامتی مختلف خواباندن طولانی مدت بی خطر است؟ 


افراد مسنی که به فکر جراحی بزرگ هستند، اغلب مطمئن نیستند که آیا باید انجام دهند یا خیر. در بسیاری از موارد، جراحی می تواند نجات دهنده یا بهبود کیفیت زندگی سالمندان باشد. اما سن بالا افراد را در معرض خطر بیشتری از پیامدهای ناخواسته قرار می دهد، از جمله دشواری در فعالیت های روزانه، بستری شدن طولانی مدت، مشکلات حرکتی در اطراف، و از دست دادن استقلال .


در نوامبر در مورد یک مطالعه جدید نوشتم که برخی از خطرات سالمندان را هنگام انجام روش های تهاجمی مطلع می کند. اما خوانندگان می خواستند بیشتر بدانند.


چگونه می توان تشخیص داد که آیا مزایای بالقوه جراحی بزرگ ارزش خطر کردن را دارد؟ و افراد مسن در هنگام تلاش برای کشف این موضوع چه سوالاتی باید بپرسند؟ من از چند کارشناس خواستم تا توصیه هایشان را با مطرح کنند:


هدف از این جراحی چیست؟

از جراح خود بپرسید: "این جراحی چگونه شرایط را برای من بهتر می کند؟" دکتر مارگارت "گرتچن" شوارتز، دانشیار جراحی در دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین گفت. آیا با برداشتن یک تومور در حال رشد سریع عمر شما را افزایش می دهد؟ آیا کیفیت زندگی شما با آسان کردن راه رفتن بهبود می یابد؟ آیا از ناتوان شدن شما مانند تعویض مفصل ران جلوگیری می کند؟


اگر جراح شما گفت: "ما باید این رشد را از بین ببریم یا این انسداد را برطرف کنیم"، بپرسید که چه تاثیری بر زندگی روزمره شما خواهد داشت.

دکتر گفت: فقط به این دلیل که یک ناهنجاری مانند فتق پیدا شده است به این معنی نیست که باید به آن رسیدگی شود، به خصوص اگر علائم آزاردهنده ای نداشته باشید و این روش با عوارض همراه نباشد. (رابرت بچر و توماس گیل از دانشگاه ییل، نویسندگان مقاله اخیر در مورد جراحی بزرگ در افراد مسن.)


اگر همه چیز خوب پیش برود، چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

شوارتز، یک جراح عروق، اغلب از بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی مراقبت می کند ، بزرگ شدن یک رگ خونی اصلی که در صورت ترکیدن می تواند زندگی را تهدید کند.


در اینجا او یک سناریوی جراحی "بهترین حالت" را برای آن وضعیت توصیف می کند: "جراحی حدود چهار تا پنج ساعت طول خواهد کشید. وقتی تمام شد، یک یا دو روز یک شب با لوله تنفسی در ICU خواهید بود. سپس، یک هفته دیگر یا بیشتر در بیمارستان خواهید بود. پس از آن، احتمالاً باید برای بازگرداندن قدرت خود به توانبخشی بروید، اما فکر می‌کنم می‌توانید در عرض سه تا چهار هفته به خانه بازگردید، و احتمالاً دو تا سه ماه طول می‌کشد تا احساس بهبودی کامل داشته باشید. ”


در میان چیزهای دیگری که ممکن است افراد از جراح خود بپرسند، طبق بروشور بیمارانی که تیم شوارتز ایجاد کرده است: زندگی روزمره من بلافاصله پس از جراحی چگونه خواهد بود؟ سه ماه بعد؟ یک سال بعد؟ آیا به کمک نیاز دارم و برای چه مدت؟ آیا لوله وارد بدن می شود؟


اگر اوضاع خوب پیش نرود، چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

به گفته شوارتز، یک "بدترین حالت" ممکن است به این صورت باشد: "شما جراحی می کنید و به ICU می روید و عوارض جدی دارید. شما دچار حمله قلبی شده اید . سه هفته پس از جراحی، شما هنوز با یک لوله تنفسی در ICU هستید و بیشتر قدرت خود را از دست داده اید و دیگر شانسی برای بازگشت به خانه وجود ندارد. 


جودیت گراهام می نویسد، افراد سالخورده در دهه 80 و 90 زندگی خود در معرض خطر بیشتری هستند که در طول عمل جراحی اشتباه پیش بروند.

دکتر امیلی فینلیسون، مدیر مرکز UCSF برای جراحی بزرگسالان مسن در سانفرانسیسکو، گفت: «مردم اغلب فکر می‌کنند که اگر همه چیز درست پیش نرود، من در اتاق عمل خواهم مرد. اما ما در نجات مردم بسیار خوب هستیم و می توانیم شما را برای مدت طولانی تری زنده نگه داریم. واقعیت این است که اگر همه چیز آنطور که ما انتظار داریم پیش نرود، ممکن است درد و رنج و مداخلاتی مانند تغذیه از طریق لوله‌ها و دستگاه‌های تنفس مصنوعی وجود داشته باشد.


با توجه به سلامتی، سن و وضعیت عملکردی من، محتمل ترین نتیجه چیست؟

هنگامی که جراح شما را از طریق سناریوهای مختلف راهنمایی کرد، بپرسید: "به نظر شما آیا واقعاً نیاز به انجام این جراحی دارم؟" و "به نظر شما چه نتایجی برای من محتمل تر است؟" فینلیسون توصیه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر که ضعیف هستند، دارای اختلالات شناختی یا سایر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی هستند، تجربیات بدتری با جراحی‌های بزرگ دارند. همچنین، افراد سالخورده در دهه 80 و 90 زندگی خود در معرض خطر بالاتری از اشتباه هستند.


Finlayson گفت: «برای این مکالمات با بیماران پرخطر، داشتن خانواده یا دوستان در اتاق مهم است. بسیاری از سالمندان سطحی از مشکلات شناختی دارند و ممکن است برای تصمیم گیری های پیچیده به کمک نیاز داشته باشند.


جایگزین ها چیست؟

فینلیسون گفت، مطمئن شوید که پزشک به شما می گوید که گزینه های غیرجراحی چیست. برای مثال، مردان مسن مبتلا به سرطان پروستات، ممکن است بخواهند به جای خطر جراحی تهاجمی ، «انتظار هوشیارانه» - نظارت مداوم بر علائم خود را در نظر بگیرند. زنان 80 ساله ای که به سرطان سینه کوچک مبتلا می شوند، با توجه به سایر عوامل سلامتی، اگر برداشتن آن خطری ایجاد می کند، ممکن است آن را به حال خود رها کنند.


به دلیل سن مک ماهون و مسائل پزشکی زمینه‌ای (تعویض مفصل زانو در سال 2021 که بهبود نیافته است، آرتریت، فشار خون بالا)، جراح مغز و اعصاب او به او پیشنهاد کرد قبل از جراحی، سایر مداخلات از جمله تزریق‌های بیشتر و فیزیوتراپی را بررسی کند. مک ماهون گفت: «او به من گفت، من از عمل جراحی پول در می‌آورم، اما این آخرین راه حل است.


برای آماده شدن خودم چه کنم؟

آماده شدن برای جراحی برای افراد مسن واقعاً حیاتی است: اگر بیماران چند کار را که پزشکان توصیه می‌کنند انجام دهند - ترک سیگار، کاهش وزن، راه رفتن بیشتر ، تغذیه بهتر - می‌توانند احتمال عوارض و تعداد روزهای بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهند. دکتر Sandhya Lagoo-Deenadayalan، یکی از مدیران برنامه بهینه سازی سلامت سالمندان در حین عمل (POSH) مرکز پزشکی دانشگاه دوک گفت.

هنگامی که بیماران مسن‌تر به POSH توصیه می‌شوند، ارزیابی جامعی از داروهای خود، وضعیت تغذیه، تحرک، شرایط از قبل موجود، توانایی انجام فعالیت‌های روزانه، دریافت می‌کنند. آنها با فهرستی از اقدامات توصیه شده «برخی کارها» را ترک می کنند که معمولاً از چند هفته قبل از جراحی شروع می شود.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

فینلیسون گفت، اگر بیمارستان شما برنامه ای از این نوع ندارد، از پزشک خود بپرسید: "چگونه می توانم بدن و ذهنم را آماده کنم" قبل از انجام عمل جراحی. همچنین بپرسید: "چگونه می توانم خانه خود را از قبل برای پیش بینی آنچه در طول بهبودی نیاز دارم آماده کنم؟"


بهبودی چگونه خواهد بود؟

سه سطح وجود دارد که باید در نظر گرفت: بهبودی در بیمارستان شامل چه مواردی است؟ آیا برای توانبخشی به یک مرکز منتقل می شوید؟ و بهبودی در خانه چگونه خواهد بود؟

بپرسید چه مدت احتمال دارد در بیمارستان بمانید؟ آیا درد یا عوارضی از بیهوشی خواهید داشت؟ حفظ شناخت یک نگرانی است، و ممکن است بخواهید از متخصص بیهوشی خود بپرسید که برای حفظ عملکرد شناختی بعد از جراحی چه کاری می توانید انجام دهید. اگر به یک مرکز توانبخشی بروید، باید بدانید که به چه نوع درمانی نیاز دارید و آیا می توانید انتظار داشته باشید که به سطح اولیه عملکرد خود بازگردید یا خیر.

دکتر راشل برناکی، مدیر تحول مراقبت و خدمات پس از عمل، گفت: در طول همه‌گیری کووید-19، «بسیاری از سالمندان ترجیح داده‌اند به جای بازتوانی به خانه بروند، و واقعاً مهم است که از حمایت مناسب برخوردار شوند. مرکز جراحی سالمندان در بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون.

برای برخی از افراد مسن، از دست دادن استقلال پس از جراحی ممکن است دائمی باشد. حتماً بپرسید که در صورت وقوع چه گزینه هایی وجود دارد.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده