دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» خوب یا بد؟ مطالعه نشان می دهد که شیر گاو و گیاهی از نظر تغذیه ای برابر نیستند

خوب یا بد؟ مطالعه نشان می دهد که شیر گاو و گیاهی از نظر تغذیه ای برابر نیستند

مطالعه نشان می دهد که شیر گاو و شیر گیاهی همیشه از نظر تغذیه ای برابر نیستند


بازار شیر گیاهی در حال انفجار است و نوشیدنی‌هایی را ارائه می‌کند که از دانه‌ها، مغزها، حبوبات، غلات و ترکیبی از این مواد تهیه می‌شوند و اغلب به عنوان جایگزین‌های آماده برای انتخاب سنتی شیر گاو به بازار عرضه می‌شوند.


با این حال، طبق یک مطالعه منتشر نشده جدید که دوشنبه در بوستون در Nutrition 2023، نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه، ارائه شد، همه این گزینه‌های شیر گیاهی برای برآورده کردن سطوح مختلف مواد مغذی موجود در لبنیات غنی نشده‌اند.


این مطالعه برچسب های تغذیه ای و مواد تشکیل دهنده 233 محصول شیر گیاهی از 23 تولید کننده مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که تنها 28 نوشیدنی به اندازه شیر گاو پروتئین، ویتامین D و کلسیم دارند.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


ابیگیل جانسون، سرپرست تیم تحقیق و متخصص تغذیه، گفت: «حدود نیمی از آنها با ویتامین D، دو سوم با کلسیم و تقریباً 20 درصد دارای سطوح پروتئینی مشابه شیر گاو بودند.


جانسون که استادیار و دانشیار دانشکده عمومی دانشگاه مینه‌سوتا است، می‌گوید: «من به‌طور جدی نگران این موضوع نیستم، زیرا دریافت این مواد مغذی از منابع دیگر آسان است و شیر گاو مطمئناً کامل و بی‌عیب نیست.


اما اگر مصرف کننده فکر کند شیرهای گیاهی جایگزینی یک به یک برای لبنیات هستند، بسیاری از آنها اینطور نیستند.


کریستوفر گاردنر، متخصص تغذیه، پروفسور پژوهشگر پزشکی در مرکز تحقیقات پیشگیری استانفورد در کالیفرنیا که شیرهای جایگزین را تجزیه و تحلیل کرده است، گفت: در واقع، شیرهای گیاهی گزینه‌های سالمی را برای لبنیات به ارمغان می‌آورند.


گاردنر، که همچنین مدیر بالینی مرکز تحقیقات دیابت استانفورد است، می‌گوید: «پاسخ اولیه من به این جمله که «وای خدا، شیرهای گیاهی به اندازه شیر گاو مغذی نیستند» این است که هیچ یک از شیرهای گیاهی کلسترول ندارند، همه آنها دارای سطوح بسیار پایین چربی اشباع شده و برخی از آنها دارای فیبر هستند.


گاردنر افزود: شیر لبنیات دارای کلسترول، چربی اشباع و فاقد فیبر است. و وقتی نوبت به لبنیات و کلسیم می رسد، سه چهارم مردم دنیا به لاکتوز عدم تحمل دارند و کلسیم خود را از جای دیگری دریافت می کنند.


علاوه بر این، جایگزین های شیر وجود دارد که گزینه های خوبی برای افرادی است که قصد کاهش کالری دریافتی خود را دارند. دکتر، محقق برجسته تغذیه گفت: برخی از آنها "کالری بسیار کمی دارند و به طور قابل توجهی کمتر از شیر کم چرب هستند، بنابراین اگر کسی به دنبال نوشیدنی سفید کم کالری است، ممکن است دلیلی برای جستجوی جایگزین شیر باشد." والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان در بوستون.


ویلت، که همچنین استاد پزشکی در هاروارد است، می‌گوید: «به‌علاوه، برای کسانی که نگران تغییرات آب و هوایی هستند، جایگزین‌های شیر گزینه بهتری خواهد بود و در دراز مدت، ما نمی‌توانیم سلامت انسان را جدای از سلامت زمین داشته باشیم».


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده