خرید از سراسر دنیا


» کم خوابی ممکن است افراد را کمتر سخاوتمند کند

کم خوابی ممکن است افراد را کمتر سخاوتمند کند

کم خوابی ممکن است افراد را کمتر سخاوتمند کند

اسکن مغز نشان می دهد کمبود خواب باعث کاهش فعالیت در نواحی مغز مرتبط با رفتار اجتماعی می شود


مدت هاست تحقیقات نشان داده است که خواب ضعیف به سلامتی کمک می کند. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که کمبود خواب، که در کشورهای توسعه یافته مزمن است، ممکن است باعث شود افراد کمتر به یکدیگر کمک کنند.


 کمبود خواب با بیماری قلبی ، خلق و خوی ضعیف و تنهایی مرتبط است . محققان در 23 آگوست در PLOS Biology گزارش می دهند که خسته بودن می تواند ما را کمتر سخاوتمند کند.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

محققان در یکی از سه آزمایشی که ارتباط بین کم خوابی و سخاوت را مورد آزمایش قرار می دهند، دریافتند ساعت خواب از دست رفته باعث کاهش تمایل افراد به کمک به دیگران می شود. به طور خاص، آنها نشان دادند که میانگین کمک های مالی به یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده در مقایسه با چهار هفته قبل و بعد از تغییر در هفته کاری حدود 10 درصد کاهش یافته است.


به گفته محققان، با توجه به اینکه بیش از نیمی از افرادی که در بخش‌هایی از کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند گزارش داده‌اند که به ندرت در طول هفته کار به اندازه کافی می‌خوابند.


اتی بن سیمون، عصب شناس از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می گوید: «کمبود خواب، تجربیات اجتماعی ما [و] انواع جوامعی را که در آن زندگی می کنیم شکل می دهد.


برای آزمایش ارتباط بین کم خوابی و سخاوت، بن سایمون و تیمش ابتدا 23 جوان بزرگسال را به مدت دو شب به آزمایشگاه آوردند. شرکت کنندگان یک شب خوابیدند و یک شب دیگر بیدار ماندند.

صبح ها، شرکت کنندگان یک پرسشنامه نوع دوستی استاندارد شده را تکمیل کردند و احتمال کمک به غریبه ها یا آشنایان را در سناریوهای مختلف ارزیابی کردند. به عنوان مثال، شرکت کنندگان در مقیاسی از 1 تا 5، با 1 برای کمترین احتمال کمک و 5 برای به احتمال زیاد، این که آیا صندلی خود را در اتوبوس به یک غریبه می سپارند یا به یک همکار نیازمند پیشنهاد می دهند، رتبه بندی کردند. شرکت کنندگان هرگز یک سناریو را بیش از یک بار نمی خوانند. تقریباً 80 درصد از شرکت‌کنندگان در زمان کم‌خوابی نسبت به زمانی که استراحت می‌کردند، کمتر به دیگران کمک می‌کردند.


محققان سپس فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان را در یک دستگاه MRI عملکردی مشاهده کردند و فعالیت عصبی هر شرکت‌کننده را در حالت استراحت و محرومیت از خواب مقایسه کردند. این نشان داد که محرومیت از خواب باعث کاهش فعالیت در شبکه‌ای از مناطق مغز می‌شود که با توانایی همدلی با دیگران مرتبط است.


در آزمایش دیگری، محققان 136 شرکت‌کننده را به‌صورت آنلاین به‌کار گرفتند و از آن‌ها خواستند تا چهار شب گزارش خواب خود را نگه دارند. سپس هر شرکت کننده زیر مجموعه های پرسشنامه نوع دوستی را قبل از ساعت 13 روز بعد تکمیل کرد. محققان دریافتند که هر چه شرکت کنندگان زمان بیشتری را در رختخواب بیدار بگذرانند که معیاری از خواب ضعیف است، نمرات نوع دوستی آنها کمتر می شود. این کاهش در نوع دوستی هم در مقایسه افراد با خودشان و هم در هنگام میانگین نمرات در گروه صادق بود.


دیوید دیکینسون، اقتصاددان رفتاری از دانشگاه ایالتی آپالاچی در بون، می گوید: همیشه این احتمال وجود دارد که متغیر دیگری به جز خواب باعث این افت سخاوت شود، اما این "رویکرد روش شناسی سه گانه" به محققان این امکان را داد تا خطی قانع کننده از تغییرات مغز ترسیم کنند. که در طول محرومیت از خواب به رفتارهای دنیای واقعی ظاهر می شوند. او می‌گوید: «این یک داستان جامع‌تر در مورد اینکه چگونه خواب ناکارآمد بر تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه کمک به دیگران تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌کند. 

بن سایمون می گوید که کمبود خواب مزمن در دنیای مدرن یک مشکل جدی است ."اگر به ترویج خواب فکر می کنید و به مردم اجازه می دهید خواب مورد نیاز خود را داشته باشند، چه تاثیری می تواند بر جوامعی که در آن زندگی می کنیم داشته باشد."


مجله ارم بلاگ

منبع : sciencenews




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده